Wikia

Dit artikel gaat over het videospel Luigi's Mansion. Voor het artikel over de locatie, zie Luigi's Mansion (locatie)

Luigi'sMansion

De voorkant.

Luigi's Mansion is het eerste Mariospel voor de Nintendo GameCube, met Luigi in de hoofdrol. Het spel werd in Europa uitgebracht op 3 mei 2002. 11 jaar later, in 2013, verscheen een vervolg op het spel voor de Nintendo 3DS, genaamd Luigi's Mansion 2.

VerhaalEdit

Professor Elvin Gadd bestudeert sinds zijn jeugd het paranormale vanuit zijn laboratorium. Dit werpt vruchten af, want hij ontwikkelt een methode om spoken te vangen en op te sluiten. Hij gebruikt hiervoor de Poltergust 3000, een soort stofzuiger. De krachtigste methode is ‘portretificatie’. Het is mogelijk om de spoken op te slaan in schilderijen dankzij de ‘Ghost Portrificationizer’. In zijn jonge jaren reisde Elvin naar de Mushroom World om daar vreemde spoken te vinden om te bestuderen en toe te voegen aan zijn collectie.

Ook Boolossus wordt opgesloten in een schilderij. Boolossus is een groot beest, gevormd uit meerdere individuele Boo’s. Niet lang na de portretificatie hoort King Boo, de leider van de Boo’s, van deze wandaad. King Boo valt het laboratorium aan en laat alle spoken vrij. E. Gadd blijft tijdens de aanval ongedeerd. King Boo wil wraak nemen en op wie? Twee heren die al jarenlang achter de Boo’s aanzitten: Mario en Luigi. King Boo bouwt een landhuis en zendt een bericht naar Luigi, waarin staat dat hij het landhuis heeft gewonnen.

Luigikaart

Luigi's kaart die leidt naar zijn 'gewonnen' landhuis.

Als Luigi de brief ontvangt is hij erg blij, maar hij vindt het ook raar. De loodgieter heeft nooit meegedaan aan een wedstrijd of zoiets. Toch besluit hij om samen met Mario naar zijn landhuis te gaan. Mario en Luigi reizen niet samen naar het landhuis. Mario komt als eerste aan en wordt gekidnapt door de spoken. King Boo portretificeert Mario, waardoor de loodgieter in een levensgroot schilderij veranderd.

Als Luigi in het landhuis aankomt, treft hij professor Elvin Gadd aan. Gadd vertelt Luigi het verhaal van Mario. Natuurlijk is Luigi enigszins bang, maar toch gaat hij aan de slag om de spoken te vangen met de Poltergust 3000. Het uiteindelijke doel is King Boo verslaan en Mario terugvinden.

Eindbazen en vijandenEdit

De eindbazen en vijanden in dit spel zijn bijna allemaal spoken. Hieronder volgt een lijst met alle vijanden en eindbazen:

EindbazenEdit

VijandenEdit

GameplayEdit

De GameCube controller is ontworpen naar aanleiding van Luigi’s Mansion. Hierdoor is de besturing perfect uitgewerkt. Spelers besturen de Poltergust 3000 door de R-knop te gebruiken. Wanneer een speler een spook opzuigt, moet het pookje tegen de richting in gedraaid worden om HP te onttrekken. Met de C-stick kan de speler de Poltergust besturen. De A-knop wordt gebruikt om objecten van dichtbij te bekijken of om Mario te roepen (Luigi’s stem klinkt zeer angstig als zijn gezondheid achteruit gaat).

Al het geld dat Luigi in het spel verzamelt, gaat naar de bouw van een nieuw landhuis op het dak van het oude. Hoe minder geld, hoe kleiner het nieuwe landhuis. Wie op de Luigi Circuit racet in Mario Kart: Double Dash!! ziet aan de zijkant het nieuwe Luigi’s Mansion.