Wikia

Voor de gelijknamige videospellenserie, zie Mario (serie)

MarioNSMBWii

Mario in de moderne games

Mario (ook bekend als: Super Mario) is het hoofdpersonage van zijn gelijknamige game-serie. Hij is een 30-jarige loodgieter die samen met zijn vrienden avonturen beleeft. Vaak probeert hij Princess Peach te redden van Bowser. Hij doet dit meestal met zijn broertje Luigi en het schattige dinootje Yoshi. Na 1981 is hij de beroemdste game-held geworden.

BeschrijvingEdit

MarioBrosVsWarioBros

Mario en Luigi hebben ruzie met Wario en Waluigi in Mario Party 4.

BowserWii

Mario vecht met Bowser in New Super Mario Bros. Wii.

Hij werd bedacht voor de Japanner Shigeru Miyamoto, de geestelijke vader van de Mario-spellen. Mario is een 30-jarige loodgieter, maar ook een held. Hij ziet er misschien niet bepaald lenig uit, maar heeft toch speciale vaardigheden. Vroeger, toen hij nog bekend stond als Jumpman, moest hij zijn vriendin Pauline redden van Donkey Kong. Mario en Donkey Kong waren een paar jaar later geen vijanden meer van elkaar, maar wel in de Mario vs. Donkey Kong-serie, maar deze reeks lopen toch altijd weer goed af waardoor Mario en Donkey Kong weer bevriend raken. Later in Super Mario Bros. werd alles anders. Mario, die vroeger bekend stond als Jumpman, heette vanaf toen Mario. Deze naam was afgeleid van de Nintendo-medewerker Mario Segalli. Hij moest ook een andere prinses redden genaamd Princess Peach van een nieuwe slechterik genaamd Bowser. Vandaag de dag kidnapt Bowser Peach nog altijd in de spellen en moet Mario haar redden. Mario is verliefd op Peach en Bowser is nog altijd Mario's aartsvijand. Vanaf Super Mario Bros. 2 werkt soms hij met zijn jongere broer Luigi, die tevens zijn beste vriend is. In Super Mario World werd de dino Yoshi geïntroduceerd, die tot op de dag van vandaag Mario's op één na beste vriend is. In Super Mario Land 2: 6 Golden Coins kreeg Mario een tegenstander genaamd Wario, die nog altijd zijn bittere aartsrivaal is. In Mario Tennis kreeg Luigi ook een tegenstander genaamd Waluigi, die dus ook Mario's vijand is. Mario heeft in die tijd ook veel sportspellen gemaakt. Zo heeft hij naast tennis ook nog gegolfd in de Mario Golfserie, racet hij in de Mario Kartserie, honkbalt hij in de Mario Baseball-serie en voetbalt hij in de Mario Strikers-serie. In de New Super Mario Bros.-serie moet hij Peach weer opnieuw redden van Bowser. En in de laatste avontuurspellen ook van Bowsers jongste zoon Bowser Jr., en soms van de Koopalings. Hij moest Peach ook redden in veel andere avontuurspellen zoals Super Mario Bros. 3, Super Mario World, Super Mario 64, Super Mario Sunshine, Super Mario 64 DS, Super Mario Galaxy, Super Mario Galaxy 2 en Super Mario 3D Land. In veel spellen krijgt Mario hulp van zijn broer Luigi, maar vooral in Mario & Luigi: Superstar Saga, Mario & Luigi: Partners in Time en Mario & Luigi: Bowser's Inside Story. In Luigi's Mansion wordt Mario gekidnapt door King Boo en is het aan Luigi om hem te redden, en in Super Princess Peach wordt hij samen Luigi en Toad gekidnapt door Army Hammer Bro. (in opdracht van Bowser) en is het aan Peach om ze te redden. In de Mario Party-serie geeft hij een feest voor zijn vrieden en wordt Peach niet gekidnapt, maar Bowser probeert de party te verpesten.

Mario heeft een hoge stem en spreekt met een Italiaans accent. Sinds Super Mario 64 wordt zijn stem door Charles Martinet ingesproken, die ook Luigi, Wario, Waluigi, Baby Mario, Baby Luigi en Toadsworth inspreekt. Bekende uitspraken van Mario zijn o.a.: "Here we go!", "It's-a me, Mario!", "Let's-a go!", "Yahoo!", "(It's-a) Mario time!" en "Oh yeah!". Naast Luigi, Peach, Daisy, Yoshi en Donkey Kong is Mario ook erg goed bevriend met de Toads, die in de omgeving van het Mushroom Kingdom wonen, waar Peach, Luigi en Mario zelf ook woonachtig zijn. Mario kan ook sterker worden met verschillende Power-Ups, waaronder de Mushroom, de Fire Flower de Star. Hierdoor kan Mario veranderen in verschillende transformaties waarmee vijanden beter kan verslaan, waarvan Fire Mario de bekendste is. Mario begint veel avontuurspellen als Small Mario.

UiterlijkEdit

Mario is een Italiaanse blanke man met een bruine snor. Hij draagt een rood t-shirt, een blauwe tuinbroek, bruine schoenen en een rode pet met een M erop. Die "M" staat voor zijn naam. Hij heeft ook een grote neus en witte handschoenen.

GalleryEdit