Wikia

Mariovs.DonkeyKong

De voorkant.

Mario vs. Donkey Kong is een spel voor de Gameboy Advance, en het eerste spel uit de gelijknamige serie. Het spel verscheen in Europa op 19 november 2004.

InformatieEdit

In dit spel worden Mario en Donkey Kong weer vijanden. Mario moet sleutels vinden en deuren openen. Zo bevrijdt hij de Mini-Mario toys van Donkey Kong, die in dit spel de enige eindbaas is. Mario is in dit spel de baas van de Mario Toy Company.

VerhaalEdit

Mario vs03:17

Mario vs. Donkey Kong Movie Gallery

Donkey Kong ziet op de televisie een reclamespot voor de Mini-Mario toys. Hij wil ze graag hebben. Dus rent hij naar de speelgoedwinkel, maar als Donkey Kong daar aankomt, ziet hij dat alle Mini-Mario's al zijn uitverkocht. Donkey Kong gaat dan naar het hoofdkantoor van de Mario Toy Company, waar Mario de baas van is. Opeens krijgt Donkey Kong een gemeen plan. Hij gaat de fabriek binnen, en ziet daar drie Toads met Mini-Mario's. Donkey Kong steelt de Mini-Mario's en stopt ze in een zak. Mario gaat hem achterna en verslaat hem. Nadat Donkey Kong voor de eerste keer verslagen is, probeert hij nog een paar keren om de Mini-Mario's te stelen. Maar Mario is hem altijd weer te slim af en weet de Mini-Mario's weer terug te halen.

Aan het eind van het spel is Donkey Kong erg verdrietig, omdat hij nu nog steeds geen Mini-Mario heeft. Mario biedt Donkey Kong zijn excuses aan door het een Mini-Mario aan te bieden. De Mini-Mario zegt tegen Donkey Kong: "I'm-a lovin' you", waardoor Donkey Kong erg blij wordt, omdat hij toch een Mini-Mario heeft. Mario en Donkey Kong worden nu ook weer vrienden.

VijandenEdit

GameplayEdit

Mario vs. Donkey Kong speelt als volgt: de vierpuntsknop van de GameBoy Advance wordt gebruikt om diverse plaatsen te bereiken. Er zijn verschillende soorten levels. In de makkelijkste levels moet Mario enkel een deur openen om het level te voltooien. Iets ingewikkelder wordt het als Mario de Mini-Mario’s loslaat. Hij moet ze dan veilig meenemen naar de speelgoeddoos. Ook komen er regelmatig bazen voorbij die Mario het level zuur maken. Ook is er de Master Boss modus. Hier moet Mario houten tonnen naar Donkey Kong gooien.

OntvangstEdit

Mario vs. Donkey Kong werd positief ontvangen door gamecritici, resulterend in twee vervolgen: Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis en Mario vs. Donkey Kong: Mini-Land Mayhem!, allebei voor de Nintendo DS.