Wikia

SM64

De voorkant.

Super Mario 64 is het eerste Mario-spel voor de Nintendo 64. Het spel werd uitgebracht op 1 maart 1996 en in Europa verscheen het exact een jaar later, op 1 maart 1997 (en het klinkt raar, maar het is al geproduceerd op 20 november 1990. Dit was ook het eerste Mario-spel in 3D en het spel wat tevens erg succesvol. In 2004 verscheen er een remake voor de Nintendo DS genaamd Super Mario 64 DS.

VerhaalEdit

Princess Peach stuurt Mario een brief waarin staat dat Mario naar het Mushroom Kingdom moet komen omdat ze een taart voor hem heeft. Wanneer Mario arriveert bij het kasteel, hoort hij Bowsers lach. Er komt een Toad naar hem toe de verteld dat Bowser Peach weereens heeft gekidnapt en dat Bowser alle Power Stars heeft gestolen. Mario kan die Power Stars alleen krijgen door levels te doen. Mario moet dan door deuren gaan, en als hij in een kamer komt hangt daar een schilderij aan de muur. De loodgieter moet vervolgens in het schilderij springen en dan kan hij in een level komen, verteld de Toad. Mario gaat weer op avontuur om alle Power Stars te pakken, om Peach te redden uit de klauwen van Bowser.

PersonagesEdit

BespeelbaarEdit

EindbazenEdit

Niet-bespeelbaarEdit

VijandenEdit

WereldenEdit

Het spel telt 15 werelden met elk 8 missies om aan een Power Star te komen. Hieronder volgt een lijst met de werelden:

OntvangstEdit

Super Mario 64 was een commercieel succes; het was het best verkochte spel voor de Nintendo 64. Op 21 mei 2003 had het spel elf miljoen stuks verkocht. In het einde van 2007 heeft Guinness World Records aangekondigd dat het spel 11.8 miljoen stuks verkocht had. Op 25 september 2007 was het spel het zevende best verkochte spel in de Verenigde Staten met zes miljoen stuks verkocht volgens NPD Group.