Wikia

SMG

De voorkant.

Super Mario Galaxy is een avontuurspel voor de Wii, dat in Europa werd uitgebracht op 16 november 2007. Het spel is een vervolg op Super Mario Sunshine, en in 2010 verscheen er ook nog een 2e deel van Super Mario Galaxy; Super Mario Galaxy 2.

VerhaalEdit

Princess Peach heeft Mario uitgenodigd om samen met haar naar het Star Festival te kijken. Als Mario bijna bij het kasteel is komen Bowsers luchtschepen die het kasteel overvalen en uiteindelijk Peach (inclusief haar kasteel) de ruimte intrekken. Bowser en Kamek zitten weer achter dit plan. Kamek zorgt ervoor dat Mario heel ver van Peach vandaan is, hij gaat met een spreuk Mario door de ruimte doen zweven terwijl Peach en haar kasteel naar onbekende planeten reizen. Mario ontwaakt op een kleine planeet waar hij Rosalina ontmoet. Zij gaan samen Peach redden met Rosalina's schip: de Comet Observatory. Er is wel een probleem het schip heeft geen voldoende kracht om naar het centrum van het universum te reizen daarom moet Mario veel Power Stars verzamelen om Peach te redden. Zal hij ooit het centrum bereiken en Princess Peach bevrijden?

Nieuwe featuresEdit

Super Mario Galaxy bevat veel nieuwe dingen, zoals de cursor. Dankzij de cursor kan Mario van planeet naar planeet zwiepen en is het mogelijk om sterrenstukjes bij elkaar te sprokkelen. Ook wordt de Launch Star (Lanceerster) geintroduceerd, waarmee Mario letterlijk wordt afgevuurd naar een andere planeet. Daarnaast zijn er nieuwe vijanden als Mandibugs en Octoombas. Ook ontmoet Mario nieuwe vrienden, zoals Rosalina en de Star Bunnies.

Er zijn ook nieuwe power-ups. Mario kan in Super Mario Galaxy transformeren in Ice Mario, Bee Mario en Boo Mario. Ice Mario schaatst enorm snel over het ijs, Bee Mario kan vliegen als een bij en Boo Mario kan als spook door muren vliegen. Natuurlijk is het ook mogelijk om andere power-ups te gebruiken, zoals Fire Mario. En er zijn ook nieuwe voorwerpen, waarvan Star Bits de bekendste zijn.

PersonagesEdit

In het spel verschijnen ook een heleboel nieuwe personages. Hieronder volgt een lijst met alle personages die in het spel verschijnen:

BespeelbaarEdit

Niet-bespeelbaarEdit

EindbazenEdit

VijandenEdit

Nieuwe vijandenEdit

Terugkerende vijandenEdit

LevelsEdit

Het spel speelt zich vooral af in de ruimte. Er zijn vele planeten en sterrenstelsels in Super Mario Galaxy. Ieder sterrenstelsel (dat in het spel een Galaxy wordt genoemd) bevat een paar planeten, waar verschillende levels afspelen. De sterrenstelsels zijn verdeeld in thema’s. Zo zal de voornamelijk als bij fungeren in de Honeyhive Galaxy en moet de speler voor leuke momenten niet in de Ghostly Galaxy zijn. De sterrenstelsels vallen op door het gebruik van ingenieuze technieken. Ook zien de werelden er prachtig uit. Bijvoorbeeld het Matter Splatter Galaxy en het Freezeflame Galaxy. In het eerste wordt materie omgezet naar paden om te lopen en in het tweede val je van de ene ijzige planeet op de andere vulkaanwereld.

GalaxiesEdit

Hieronder volgt een lijst met alle sterrenstelsels, die Galaxies worden genoemd:

OntvangstEdit

Super Mario Galaxy werd uitstekend ontvangen. Gemiddeld heeft een spel van alle gamemagazines en -websites een 9,7 ontvangen. Daarmee is Super Mario Galaxy het beste spel voor de Wii, maar ook een van de beste spellen aller tijden!